Rökare - En identitet?

Har ni tänkt på vad man delar in folk i grupper? I all fall skrev jag ett inlägg om det för ett tag sen. Men det är ju så jävla sant. Hela samhället bygger på några grupper; rökare - icke rökare, man - kvinna, vuxen - barn, you know. Och just att det bli ens identitet. Liksom, "Hon som röker" - och så vet alla vem man menar.

Idag får vi inte röka inomhus längre. Det är en lag, inte barer/caféer som får välja själva. Sen var det prat om att förbjuda rökning på även uteserveringar. Ärligt talat, jag vet hur äckligt det är när någon luktar rök, särskillt om man själv inte röker. Men missanpassar man inte samhället jävligt mycket när man plötsligt säger att dem inte får röka utomhus? Och varför skulle inte barer/klubbar/caféer kunna få bestämma själva?

Större delen av de som sitter ute på kvällarna för att ta en drink, dem röker. Och de som inte röker bryr sig sällan. Och dessutom finns det väldigt ofta bord som är lite avsides, just så icke rökare ska kunna sitta där.

Sen tror jag det handlar sjukt mycket om att vi i Sverige är så jävla moraliska. Ifall jag röker blan icke rökare blir det jättekonstigt. Jag kan absolut inte blåsa ut röken som jag vill, utan måste vända mig om. Istället för Sanna blir man helt plötsligt Sanna som röker. Är inte det konstigt?

För jag minns när jag vart i Spanien. Det var inte många ungdomar som rökte, men föräldrarna satt och rökte vid matbordet och blåste ut röken så alla fick det mot sig. Ingen reaktion. När jag stod och snackade med någon spanjor och jag rökte, tyckte dem inget alls. Är man härdad och van då, eller accepterar man bara att alla är olika? Alla gör olika val.

Vi snackar om att alla är lika värda, att samhället går frammåt och vi anpassar oss åt alla. Så fan heller. Snart blir det väl förbjudet med cigaretter överhuvudtaget... Vad hände med det liberala samhälle vi ville ha? Visst, jag röker - jag får ta konsekvenserna. Fine, men då kan man fan inte ta bort möjligheterna!


Nej, nu ska jag till Olivia och röka :)  Hörs senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0