EN JÄVLIGT KONSTIG SAK....

Det här med att "klanka ner" eller se ner på kvinnor/tjejer... Såg nyss en grupp på Facebook; "Avskaffa kvinnors rösträtt!" hette den. Vare sig personerna menar det på allvar eller inte spelar ingen större roll i det jag kommer säga.

Många peroner i min omgivning, både vänner och vänners-vänner, har på "skämt" börjat säga nedlåtande saker om kvinnor (eller tjejer, men det orkar jag inte skriva hela tiden, så håller mig till kvinnor). Och ja, jag kan också uppskatta en del "svarta skämt" eller vad man nu vill kalla det. Jag är bara rädd att det ska gå till överdrift. Att dem som verkligen menar det kan gömma sig bakom skämt-muren och de som inte menar det får en allt sämre bild av kvinnor. För så är det. Om man jämt umgås med folk som säger att kvinnor är sämre än män och sen lägger upp ett par argumment för detta, börjar de flesta tänka mer och mer på det. Kanske till och med börja hålla med så smått. Man vill inte att kvinnors rösträtt ska gå bort, men man håller med en del av argummenten..

Det är samma sak med rasistiska skämt. Ja, en del är hyfsat roliga, precis som med svenne-skämt och normäns-skämt. Men det är en tunn linje mellan skämt och skämt som går lite över gränsen.

Jag tror inte ni som läser detta är dumma. Jag tror, nästan vet, att ni vet precis vad jag menar. Därför skriver jag inte mer nu. Låter det vara. Men snälla, tänk på det. För det är det värt.

Kommentarer
Postat av: Olivia

WELL SPOKEN. i like you.

2009-12-08 @ 22:04:16
Postat av: frida

jag såg också den gruppen, blev lite smått.. chockad. haha

2009-12-08 @ 22:55:59
URL: http://fridooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0