KIVNNOMISSHANDLARE.

Nu ska jag säga en sak som enligt vissa säkert är helt sjukt att ens tänka. Jag tycker inte kvinnomisshandlare är lika mycket värda som alla andra.

Såg nyss Grey's Anatomy på kanal 5. En kvinna hade blivit misshandlad i flera år, sonen visste vad som pågick. Pappan var (såklart) alkholist. Pappan skulle dö om han inte fick en lever. Pojken hade den rätta matchningen. Jaha, schysst sits för killen liksom! Mamman grät, sa att hon älskade sin man och förstod inte varför pojken tvekade. Hur fan kan man låta sig bli så jävla blind?
Läste Magdalena Graafs självbiografi nyss också. Hon levde i ett äktenskap när hon var tonnåring och hennes man misshandlade henne. I början var hon mest chockad och förvånad, men aldrig att hon trodde det kunde bli värre.

Kanske är det så, att det smyger sig på en. Men att en person som säger att han älskar en och sen misshandlar sin tjej brutalt förtjänar inget. Inte ett piss. Jag bryr mig faktiskt inte så jättemycket om bakgrund och "han blev faktiskt slagen som barn". Ja, jättehemskt! Klart det är hemskt när barn blir slagna, missförstå mig inte! Men man kan inte skylla allt på din barndom. Man kan inte säga "men min pappa/mamma gjorde så!". Som om man skulle acceptera det då. Skitsnack är vad det är!

Och folk som inte reagerar??! Nån som trodde att grannen misshandlade sin fru. Och så GÖR man inget?! Nej, alla kanske inte vågar eller är lämpade till att gå ner och själv få stryk. Men ring polisen! Det går att göra en anmälan anonymt så grannarna slipper titta skumt på dig ifall det inte var sant. Kanske har grannarna wild sex och därför låter det alldeles för mycket. Men det KAN också vara misshandel som pågår i just DIN trappuppgång. Så tänk aldrig "det KAN inte bara hända här!" För det kan det. För det gör ju faktiskt det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0